چرا عاشق خودروها می‌شویم؟

چرا عاشق خودروها می‌شویم؟

 علی حسین‌زاده | دوستی تعریف می‌کرد طی پژوهشی در یکی از کشورها (احتمالا آمریکا) مغز گروهی از مردان هنگام تماشای خودروهای جذاب و زنان زیبا مورد مطالعه قرار گرفته بود؛ یافته‌های پژوهش نشان می‌داد هنگام دیدن یک خودروی جذاب همان قسمت از مغز مردان فعال می‌شود که هنگام دیدن یک زن زیبا!

خودروی زیبای لاماری ایما

کمتر مردی را می‌توان یافت که نسبت به خودروها بی‌تفاوت باشد؛ اکثر مردان کششی غریزی نسبت به این ساخته‌های دست بشر دارند. خودرو برای آنها جایگاه معشوق دوم را دارد اگر اول نباشد!

اما دلیل این عشق و علاقه به ماشین‌ها چیست؟ ماشین‌ها به طور عام و بطور خاص خودرو چه چیزی به انسان و به ویژه مردان ارائه می‌دهد که اینچنین آنها را مجذوب خود می‌کند؟ پاسخ به این سوال شاید به زنان نیز در یافتن بهتر کلید قلب مردان کمک کند.

ماهیت عشق مردان به خودرو چیست؟

عشق مردان به خودرو و به خصوص به خودروهای قدرتمند و سریع یک واقعیت است. مردان تمایل زیادی به خودروهای قدرتمند لوکس یا اسپرت دارند و آمار نیز این را تایید می‌کند. بر پایه یکی از همین آمار، در چند سال اخیر متوسط قدرت موتور یک خودروی خریداری شده توسط یک مرد ۳۶۰ اسب بخار بوده است در حالی که در همین دوره این رقم برای زنان ۱۷۰ اسب بخار می­‌باشد. مردان چنین خودروهایی را از روی شور و اشتیاق خود می­‌خرند حتی اگر گاهی این خودروها به نظر مقرون به صرفه و کارآمد نباشند.

برای مردان سوا از معیارهایی چون صرفه اقتصادی، کارآمدی، مصرف سوخت و میزان آلایندگی یک خودرو، معیارها و دغدغه‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث می­‌شود آنها نهایتا از روی عشق و علاقه به سوی خرید خودروهای قدرتمند و جذاب بروند.

حتی وقتی که مردان بنا به دلایل گوناگون مجبور به خرید یک خودروی عادی هستند و دستشان به خودروهای قوی و گران‌قیمت نمی­‌رسد (مانند اکثر مردان بینوای ایرانی!)، باز هم رابطه میان آنها و خودروی‌شان متفاوت از رابطه زنان با خودرو است؛ مردان معمولا احساسی خاص نسبت به خودروی خود پیدا می­‌کنند.

چرا مردان خودروها را گاهی حتی تا مرز عشق دوست دارند؟ و چرا معمولا مردان خودروهای بهتری نسبت به همسرانشان دارند؟ این سوال‌ها هیچگاه به صورت جدی و عمیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند پس در این نوشته به بررسی عمیق‌تر آنها پرداخته خواهد شد.

عشق در نگاه اول

اصلا یک خودرو چه چیزی به آدم‌ها می­‌دهد؟ پاسخ هر دو جنس مذکر و مونث به این پرسش احساس آزادی و ماجراجویی است. به طور کلی، انسان‌ها تلاش دارند تا به آزادی و قدرت و در نهایت جایگاه بالاتر اجتماعی برسند؛ بنابراین احساس آزادی و قدرتی که مردان با گوش به فرمانی محض یک خودرو به دستورات‌شان بدست می­‌آورند یکی از مهمترین دلایل برای عاشق خودرو شدن است.

خودرو هم پاسخی به نیازهای غریزی ما و هم پاسخی به نیازهای اجتماعی ما برای داشتن یک زندگی شاد اجتماعی است. برای بسیاری از مردان دنباله­‌روی از غرایز تا حدودی طبیعی است اما جایگاه اجتماعی نیز به همان اندازه برای آنها مهم است بنابراین وقتی پدیده­‌ای نظیر ماشین هردوی این نیازها را برآورده می‌سازد، از بعد احساسی آنها را به خود وابسته می­‌سازد.

علاوه بر آن، امروزه برای اکثر مردان خرید خودروی رویاهایشان دور از دسترس است، و بدین دلیل آنها باید وقت و انرژی و سرمایه و تلاش بسیاری برای به واقعیت پیوستن رویای خود دهند بنابراین نهایتا مالکیت یک خودرو برای آنها حکم چیزی را دارد که مدت‌ها برای بدست آوردنش زحمت کشیده، فداکاری کرده و منتظر مانده‌­اند. و این دلیل دیگری است که چرا مردان نسبت به خودروها احساسی هستند و وقتی به آن دست پیدا می‌کنند عاشق آن شده و از آن به شدت مراقبت می‌کنند. و البته یافته برای زنانی که در جستجوی راهی برای جلب نظر و علاقه مردان هستند نیز می‌تواند مفید باشد.

مردان زودتر از زنان با خودروها رابطه شخصی برقرار می­‌کنند چون خودروی خود را به عنوان یک پیشرفت، یک افزونه و جزئی از وجود خود می‌بینند در حالی که زنان اینگونه نیستند. زنان چنین احساس و نگاهی را معمولا نسبت به خانه‌ی خود دارند و به یک خانه به عنوان یک افزونه و جزئی از وجود خود نگاه می‌کنند.

برای اغلب زنان یک خودرو وسیله‌ای‌ست مانند تمام وسایل، شیئی‌ست جدا از وجود آنها. به عبارت دیگر خودروها برای زنان بر اساس معیارهای ابزارانگاری (Instrumentalism) در گروه ابزارها قرار می‌گیرند در حالی که خودرو برای مردان در دسته ابرازی و بیان‌کننده (Expressives) قرار می‌گیرد. برای زنان یک خودرو تنها وسیله یا ابزاری برای راحت بودن و انجام راحت‌تر کارهاست در حالی که برای مردان یک خودرو مفهومی مثل یک موجود دارای احساس و ادارک دارد که آنها باید تلاش کنند تا آن را بشناسند و با آن تعامل داشته باشند.

شاید اطلاع از اینکه مردان نسبت به ماشین‌ها چنین احساسی دارند برای بانوان ناراحت­‌کننده باشد اما برای این احساس و رفتار مردان توضیحی وجود دارد. بر اساس مطالعات شرکت ب­‌ام­‌و (BMW) مردان هنگام رانندگی احساس آرامش و رهایی و عدم اجبار برای اثبات چیزی را دارند. اگر در این یافته تعمق کنید در خواهید یافت که این نوع از احساسات مردان در رابطه آنها با زنان مصداق ندارد؛ اغلب مردان در حضور زنان احساس فشاری مداوم برای اثبات خود و گرفتن تایید دارند و زمانی که ازدواج می­‌کنند این احساس فشار حتی شدیدتر نیز می­‌شود.

گرچه ممکن است بسیاری با این نظریه به مقابله برخیزند اما این یافته یک حقیقت است و حتی در مورد خود زنان نیز قابل تعمیم است. ما تصور می‌کنیم زمانی که ازدواج کنیم به آرامش خواهیم رسید اما اگر شما به واقع عاشق شخصی دیگر باشید همیشه تلاش خواهید کرد تا برای او بهترین باشید و این به مثابه فشاری بر دوش شما خواهد بود.

بنابراین مردان با ایجاد و گسترش ارتباط با خودروی خود، رابطه با خودرو را از نظر راحتی در حفظ رابطه و احساس رضایت و آرامش نسبت به رابطه با یک زن متمایز کرده و گاه برتر می‌دانند. علاوه بر آن با مالکیت ماشین رویاهای خود که اغلب یک ماشین قدرتمند یا لوکس است اکثر مردان ماشین را جزئی از هویت خود فرض کرده و به ماشین خود و در واقع به خود افتخار می‌کنند. خودروهای زیبا، قدرتمند و لوکس به مردان توانایی شخصی­‌سازی و تمایز خود از دیگران می‌دهد که عاملی اساسی برای احساس رضایتی است که آنها را به سوی مراقبت گاه دیوانه‌­وار از خودرو هدایت می‌کند.

آتقی و خوشرکاب

یک مرد به ندرت می‌تواند واژه‌های مناسب برای تشریح احساس خود نسبت به یک زن را بیان کند با این حال او می‌تواند در مورد ماشین خود خیلی راحت صحبت کند زیرا این عشق از نوع دیگریست. هر دو گونه از رابطه، رابطه با یک زن و رابطه با خودرو، به آرامی شکل گرفته و با گذشت زمان عمیق می‌شوند. در هر دو رابطه، توسعه رابطه منجر به طرح سوالات جدید می‌شود با این تفاوت که در رابطه با یک خودرو سوالات اغلب نیازی به پاسخ فوری ندارند؛ پاسخی که یک مرد از ماشینش دریافت می­‌کند طبیعتی مکانیکی و در عین حال احساسی دارد. صدای کلیک گیربکس هنگام تعویض دنده، صدای چرخش تایر روی زمین، صدای سیستم توربو و... اغلب صداهایی هستند که مردان سعی بر توضیح آنها دارند و این صداها باعث لذت آنها می‌گردد.

در رابطه با یک زن که مرد عاشق اوست، از آنجا که زنان به راحتی باعث خشنودی نمی‌شوند فرایند شناسایی خیلی تعاملی‌تر بوده و نیاز به تلاش بیشتری دارد. زنان این موضوع را اذعان می‌کنند ولی در عین حال این شرایط قابل تغییر نیز نیست زیرا زنان موجودات بسیار احساسی و متفکری هستند که دوست دارند این خصوصیات را نمایش دهند. مهم نیست که شخصیت یک زن چقدر آرام است، حفظ رابطه با او نیاز به سعی فراوان دارد و متاسفانه اکثر مردان آمادگی چنین تلاشی را ندارند. بنابراین یک خودرو به جای یک زن تبدیل به نیمه وجودی آنها می‌شود.

ما هر روز آن‌ها را می‌رانیم و دوستشان داریم

راندن خودرو کلا تجربه‌ای شخصی و صمیمانه است و از آنجا که ما موجوداتی احساساتی هستیم این تجربه به ما در ایجاد یک رابطه شخصی با ماشینمان کمک می‌کند. رابطه با خودرو برای بسیاری از مردان مزایای مادی نیز دارد زیرا خودروها به گرانی زنان نیستند و علاوه بر آن آنها نیازی به نشان دادن احساسات خود به ماشین‌هایشان ندارند. آنها می‌توانند ماشین را حس کرده، شریک شده و از اینکه مجبور به انجام این کار نیستند لذت ببرند و حتی نگرفتن پاسخ‌های انسانی از خودرو باعث قوی‌تر شدن این رابطه شخصی می‌شود. اضافه بر اینها چگونگی ظاهر و احساس خودرو تا حدودی مبین چگونگی احساس و رانندگی ماست.

احساسی که یک ماشین در یک مرد بر می‌انگیزد باعث دیکته کردن بسیاری از تصمیمات در زمان طراحی خودرو به خودروسازان می‌شود. برای مثال فلسفه ب­‌ام­‌و این است: «لذت ناب در رانندگی». آنها در ب­‌ام­‌و این را با طراحی زیبا و احساسی همراه می‌کنند. بنابراین برای بیشتر رانندگان واژه خودرو برانگیزاننده‌ی احساسات بوده و مهم است که یک خودرو به احساسات ما پاسخ دهد. داشتن کنترل و انس در هنگام راندن ماشین یک تجربه خوشایند است که باعث می‌شود مردان به ظاهر بی‌احساس، به ماشین خود علاقه­‌مند و وابسته شوند. این نتیجه نشان می‌دهد که چرا در زمان حرکت احتمال اینکه مردان یک خودرو بخرند ۱۰ برابر بیش از احتمال فروش یک خودرو توسط آنها است.

برای خیلی از مردان ماشین تبدیل به خانه متحرک آنها می‌شود، خانه دوم آنها که هم قابل نمایش دادن و در عین حال هم خصوصی است. بسیاری ممکن است بگویند که عشق به خودرو در بین مردان ناشی از احساس کنترل است، با این حال این رابطه یک رابطه احساسی نیز هست.

شما آیا عاشق خودروی خود هستید؟ چرا؟

 


 

باد نیتروژن، راهکار موثر یا حقه تبلیغاتی؟

جداول رسمی مشخصات فنی خودروی لاماری ایما

دریافت دفترچه راهنمای خودروی لاماری ایما

کدام خودروها با لاماری ایما تشابه فنی دارند؟ (بخش نخست: سوبا ام ۴)

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی

وبلاگ تخصصی لاماری | LAMARI WEBLOG

وبلاگی برای انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به خودروهای لاماری (LAMARI) محصول شرکت آرین پارس موتور

رفع مسئولیت:
اطلاعات ارائه شده در این وبلاگ با توجه و دقت فراوان جمع‌آوری و ارائه می‌گردد اما با اینحال تمام مسئولیت و ریسک استفاده از آنها بر عهده خواننده خواهد بود و نویسندگان این وبلاگ هیچگونه مسئولیتی در قبال عواقب استفاده از آن و هرگونه مشکلی بعدی را بر عهده نمی‌گیرند.
این وبلاگ ارتباطی با شرکت آرین پارس موتور ندارد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها
بایگانی