روش آب‌بندی خودروی لاماری ایما

روش آب‌بندی خودروی لاماری ایما

آب‌بندی خودرو چیست و چگونه باید انجام شود؟

در این یادداشت قصد داریم تا روش صحیح آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر (ازجمله خودروی لاماری ایما) را توضیح دهیم. خواهیم گفت که آب‌بندی خودرو چیست و چرا و چگونه باید انجام شود.

روش آب‌بندی خودروی لاماری ایما

اصطلاح آب‌بندی یعنی چه؟

ماشین‌آلات و ازجمله خودروها از هزاران قطعه مختلف با اندازه‌ها، جنس‌ها، خصوصیات و رفتارهای مختلف تشکیل شده‌اند. هر کدام از این قطعات در برابر فشار، گرما و استرس رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. و از آنجا که این قطعات در تماس مستقیم و پیوسته با یکدیگر هستند می‌توان نتیجه گرفت که بهترین عملکرد وسیله در زمانی حاصل خواهد شد که قطعات گوناگون آن با یکدیگر هماهنگ و منطبق شده باشند.

برای نمونه در موتور خودرو بلوک سیلندر ممکن است از جنس آلومینیوم باشد، پیستون از جنسی فولاد باشد، رینگ پیستون‌ها از جنس دیگری باشند و سوپاپ‌ها از ماده دیگر و قص علی هذا. هر کدام از این قطعات در برابر گرما ضرایب انبساط مخصوص خود را دارند، مقاومت مخصوص و متفاوتی دارند، سختی متفاوتی دارند و... بنابراین باید بتوانند طوری در کنار همدیگر تنظیم شوند که به راحتی با یکدیگر کار کنند.

بجز آن، ممکن است در طول فرایند تولید خودرو قطعات به طور کامل و دقیق با هم منطبق نشده باشند، محکم نشده باشند یا زوایای آنها دقیقا تنظیم نباشد، بعلاوه ممکن است از خط تولید برخی آلودگی‌ها و یا براده‌ها در موتور خودرو باقی مانده باشد که قرار گرفتن آنها در بین قطعات متحرک در موتور و گیربکس منجر به آسیب به این بخش‌ها گردد. با آب‌بندی صحیح می‌توان امیدوار بود قطعات به مرور و به درستی با هم منطبق و تنظیم شوند و ریسک خرابی ناشی از وجود براده و آلودگی نیز کاهش یابد.

پس آب‌بندی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن قطعات خودرو با هم اخت شده و می‌توانند با یکدیگر به درستی کار کنند. در این فرآیند موتور و قطعات خودرو‌ی صفر کیلومتر به تدریج برای استفاده طولانی‌مدت از آن آماده می‌شوند. اگر مایل به جستجوی اینترنتی در این خصوص هستید باید بدانید در زبان انگلیسی برای آب‌بندی خودرو و ماشین‌آلات از یکی از عبارات زیر استفاده می‌کنند:

break-in, breaking in, run-in, running in

چگونه باید خودرو را آب‌بندی کرد؟

همین ابتدا باید تاکید کنیم که خودروی شما ممکن است روش آب‌بندی مخصوص به خود را داشته باشد که معمولا توسط سازنده در دفترچه راهنمای آن قید می‌شود. بنابراین پیش از هر اقدام توصیه می‌کنیم در آغاز دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه نمایید. با این حال اکثر خودروها معمولا دستورالعمل ساده و مشابهی برای آب‌بندی دارند که عبارتست از:

در کیلومترهای آغازین آرام و متغیر رانندگی کنید؛ به همین سادگی؛ تمام!

بهترین کار برای آب‌بندی خودرو این است که در حدود دو هزار کیلومتر نخست، با خودروی خود پرفشار و پرسرعت رانندگی نکنید. همچنین در این ایام نباید از خودروی خود به صورت یکنواخت کار بکشید. بنابراین شاید برایتان عجیب باشد و شاید با اطلاعات و دانش گذشته شما در تضاد باشد اگر بگوییم که بهترین راه برای آب‌بندی یک خودروی صفر کیلومتر رانندگی با آن در ترافیک شهری (دقت کنید: ترافیک روان و نه راه‌بندان) است.

بله. در ترافیک روان شهری است که موتور و گیربکس خودرو در شرایط متغیر و کم فشار قرار می‌گیرند. در ترافیک است که هم ترمز می‌گیرید، هم گاز می‌دهید، هم دنده عوض می‌کنید، هم دنده عقب می‌روید، هم پارک می‌کنید و... و این بهترین شرایط را برای آب‌بندی خودرو در شرایط مختلف رانندگی فراهم می‌کند.

پس به خاطر داشته باشید که برخی باورهای قدیمی نظیر درجا کار کردن موتور ایده‌ی خوبی برای آب‌بندی خودرو نیست زیرا در این حالت موتور خودرو در وضعیت‌های کاری متنوع قرار نمی‌گیرد و افزون بر آن گیربکس و ترمز و چرخ‌ها و سایر اجزای خودرو نیز تحت بار قرار نمی‌گیرند. همچنین رانندگی در اتوبان و جاده بعلت کارکرد یکنواخت و بدون تغییر اجزای خودرو شرایط مناسبی برای آب‌بندی ایجاد نمی‌نماید و اتفاقا برای برای همین است که توصیه می‌کنیم در دوران آب‌بندی اگر از روی اجبار اقدام به رانندگی در جاده نمودید از کروز کنترل استفاده نکنید.

از دیگر باورهای قدیمی برای آب‌بندی خودرو این است که برخی معتقدند خودروی صفر کیلومتر از همان ابتدا باید با شدت و فشار زیاد استفاده شود تا خودرو به اصطلاح تنبل نشده و وحشی بار آید؛ این ایده حتی در آمریکا و اروپا هم متداول است بطوری که می‌گویند "Drive it like you stole it"؛ در این خصوص باید بگوییم که بر اساس آنچه ما در منابع و ویدیوهای معتبر خارجی دیده‌ایم این باور اشتباه است و پشتوانه علمی یا فنی ندارد.

چگونه لاماری ایما را آب‌بندی کنیم؟

همانطور که گفتیم بهترین کار برای آب‌بندی ماشین، تبعیت از محتوای دفترچه راهنمای خودرو است. در صفحه ۷۸ از دفترچه راهنمای خودروی لاماری ایما (نسخه پاییز ۱۴۰۱) در خصوص آب‌بندی این خودرو اینگونه توصیه شده است:

روش آب بندی خودروی لاماری ایما مطابق دفترچه راهنما

توصیه‌های دفترچه راهنمای لاماری ایما برای آب‌بندی این ماشین عبارتست از:

توصیه‌های دفترچه راهنمای لاماری ایما برای آب‌بندی این ماشین

در طی ۱۰۰۰ کیلومتر اولیه با خودروی نو باید به سبک رانندگی توجه نمود؛ زیرا باعث افزایش کارایی و عمر مفید خودرو می‌شود. در این مرحله باید به نکات زیر توجه نمود:

۱- از بارگیری کامل خودرو اجتناب کنید.

۲- از ترمزگیری ناگهانی بپرهیزید.

۳- برای یدک‌کشی خودرو‌های دیگر از خودرو استفاده نکنید.

۴- توصیه می‌شود در شرایط مختلف از خودرو استفاده کنید.

خلاصه بایدها و نبایدهای آب‌بندی خودرو:

- از طی مسیرهای بسیار کوتاه که موتور خودرو را به دمای کار مطلوب نمی‌رساند خودداری کنید.

- از شتابگیری و ترمز شدید خودداری کنید (البته تا جایی که ایمنی شما و دیگران در خطر نیفتد).

- حتی‌الامکان با خودرو با سرعت یکنواخت رانندگی نکنید و آن را در شرایط مختلف قرار دهید.

- سعی کنید دور موتور را  بالای ۳۰۰۰ دور بر دقیقه نرسانید.

- سعی کنید آرام و در ترافیک شهری رانندگی کنید.

- از کروز کنترل استفاده نکنید.

- از حداکثر ظرفیت خودرو استفاده نکنید.

- از تعویض دنده زودتر از موعد یا خیلی دیر خودداری کنید.

- سطح مایعات خودرو بخصوص روغن موتور را هفته‌ای یکبار چک کنید.

- تایرهای نو دارای پوشش خاصی هستند که بر روی هندلینگ و کارایی‌شان تاثیر منفی دارد. بنابراین در کیلومترهای اولیه مراقب این موضوع باشید.

ایمنی در اولویت

در پایان به یاد داشته باشید که مهمترین اولویت شما در هنگام رانندگی باید رعایت موارد ایمنی و حفاظت از جان و سلامتی خود و سایرین باشد بنابراین هرجا در شرایطی قرار گرفتید که برای حفظ ایمنی و یا پیشگیری از تصادف مجبور هستید گاز را تا انتها فشار دهید و یا با شدت تمام ترمز نمایید،‌ حتما همین کار را انجام دهید و دستورالعمل آب‌بندی را در چنین شرایطی فراموش کنید.


سایر مطالب:

enlightened ظرفیت فروش لاماری ایما برای سال ۱۴۰۲ تکمیل شد

enlightened  نکاتی که در تحویل خودروی صفر کیلومتر باید مد نظر داشت

enlightened  لاماری ایما؛ کوسه‌ای در اقیانوس خودروهای ایرانی

enlightened جداول رسمی مشخصات فنی خودروی لاماری ایما

enlightened دریافت دفترچه راهنمای خودروی لاماری ایما

enlightened امکانات و آپشن‌های لاماری ایما

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی

وبلاگ تخصصی لاماری | LAMARI WEBLOG

وبلاگی برای انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به خودروهای لاماری (LAMARI) محصول شرکت آرین پارس موتور

رفع مسئولیت:
اطلاعات ارائه شده در این وبلاگ با توجه و دقت فراوان جمع‌آوری و ارائه می‌گردد اما با اینحال تمام مسئولیت و ریسک استفاده از آنها بر عهده خواننده خواهد بود و نویسندگان این وبلاگ هیچگونه مسئولیتی در قبال عواقب استفاده از آن و هرگونه مشکلی بعدی را بر عهده نمی‌گیرند.
این وبلاگ ارتباطی با شرکت آرین پارس موتور ندارد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها
بایگانی