لاماری ایما؛ کوسه‌ای در اقیانوس خودروهای ایرانی

لاماری ایما؛ کوسه‌ای در اقیانوس خودروهای ایرانی

کراس اور جدید لاماری ایما، با طراحی مدرن و امکانات جذابش توجه زیادی متوجه خودش کرده است. این خودروی جدید «آرین موتور» تحت برند جدید «لاماری» در ایران تولید می‌شود.

لاماری ایما رنگ خاکستری رنگ پلاتینوم

 لاماری ایما | شاسی‌بلند جسور آرین موتور

در حقیقت مدل «ایما» نسخه ایرانی‌شده دانگ‌فنگ T5 Evo است که محصول روز بازار چین می‌باشد. شاسی‌بلند آرین موتور رقبای سرسختی مثل محصولات مدرن «چری» دارد که حالا مثل لاماری با برند ایرانی‌شده «فونیکس» به بازار عرضه می‌شوند. SUV کامپکت لاماری در طراحی خارجی شبیه به کوسه درنده و در جزئیات داخلی یک اثر مینیمال است.

این خودرو یکی از مدل‌های موفق خودروسازی دانگ‌‌فنگ است و به همین خاطر شایستگی این را دارد که آن را از نظر سطح کیفی و موفقیت فروش با استانداردهای بازارهای جهانی بررسی کنیم.

مشخصات فنی لاماری ایما

لاماری ایما یا همان دانگ‌فنگ T5 evo، را می‌توان محصول سال ۲۰۲۱ با امکانات روز دانست. محصولی که در سال اول فروشش ۶۰ هزار عدد فروخت. همین‌جا بگوییم که پیشرانه این خودرو کوچک اما توانمند است.

بیشتر بخوانید: جداول رسمی مشخصات فنی خودروی لاماری ایما

  • موتور 4895TD این خودرو محصول کارخانه‌ای است که موتور میتسوبیشی پاجیرو را تولید می‌کند.
  • این هدیه میتسوبیشی یعنی حداقل مصرف و حداکثر قدرت. عدد ۱۳۱ اسب بخار به‌ازای هر لیتر یک مشخصه کاملاً ژاپنی است.
  • موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ می‌تواند ۱۹۲ اسب بخار قدرت را در ۵۶۰۰ RPM به گیربکس ۷ دنده دو کلاچه برساند.
  • گشتاور ۲۸۵ نیوتن متری هم از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ rpm تنها برای چرخ‌های جلو تأمین می‌شود. به زبان دیگر هنوز خبری از مدل ۴ چرخ متحرک ایما نیست، ولی در مسیر صاف می‌تواند خودروی یک‌ونیم تنی را در مدت ۹/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
  • سیستم تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و عقب از نوع مستقل مولتی لینک است. SUV جدید لاماری روی رینگ‌های ۱۹ اینچی ۶ پر حرکت می‌کند.
  • ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب وظیفه جمع‌وجور کردن این بچه غول یک‌ونیم تنی را بر عهده دارند.

مصرف سوخت لاماری تنها ۶/۶ لیتر در یک‌صد کیلومتر است. اگر حداکثر سرعت در مدل ایران محدود نشود احتمالاً مثل دانگ‌فنگ ایوو حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

مقایسه قیمت لاماری ایما در چین و ایران

باید اشاره کنیم که قیمت دانگ‌فنگ تی ۵ ایوو در بازارهای چین بین ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار است؛ در بازار چین و با این قیمت از سال ۲۰۲۱ تا ابتدای تابستان امسال، حدود ۸۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است.

طراحی اسپرت ایتالیایی از دانگ‌فنگ

به طور خلاصه، بارزترین ویژگی لاماری ایما را می‌توان طراحی مسحورکننده‌اش دانست. لاماری ایما نامی است که آرین موتور برای فروش دانگ‌فنگ T5 Evo در ایران انتخاب کرده است. خودرویی که حتی در بازار چین از مدرن‌ترین و اسپرت‌ترین طراحی‌های کلاس خودش است.

  • این کراس‌اور شیک با طراحی جسورانه‌ای به بازار آمد تا چیزی از رقبای کره‌ای و ژاپنی‌اش کم نداشته باشد. در بازارهای خارجی از نظر ظاهری شاید چیزی شبیه به میتسوبیشی CX-5 است البته در رده قیمتی نیسان کیکس.
  • در نمونه‌های داخلی کمی شبیه به ام‌وی‌ام X22 PRO و کمی هم بیشتر شبیه به کی‌ام‌سی K7 است؛ ولی زیباتر و غربی‌تر.
  • این‌بار چینی‌ها در طراحی اسپرت انگار به‌جای الگوبرداری از همسایه‌های شرقی‌شان نیم‌نگاهی به ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها داشته‌اند تا کمی از کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها فاصله بگیرند.
  • در فضای داخلی نمایشگری بزرگ تا نیمه داشبورد کشیده می‌شود و خبری از کلیدهای گیج‌کننده نیست. داشبورد ساده و مینیمال است و هر چه برای کنترل بخواهید روی فرمان و دو مانیتور ۱۰ اینچی است. این دو مانیتور اگرچه به‌صورت جداگانه به هم متصل شده‌اند ولی می‌توانند به‌عنوان یک نمایشگر واحد ۲۰/۵ اینچی عمل کنند.
  • صندلی‌ها با چرم باکیفیت «ناپا» تزئین شده و فضای لوکسی برای ۵ سرنشین فراهم کرد‌ه‌اند.
  • چراغ‌های باریک و بدنه عضلانی و قوس‌دار با جلوپنجره افتاده‌ای لاماری ایما را به کوسه‌ای درنده شبیه کرده است. کوسه‌ای متمایل به شیر! چراغ‌ها بسیار نازک هستند و با روشن‌شدنشان شبیه به خنجر می‌شوند.
  • جزئیات چراغ‌ها در عقب ماشین ساده‌تر می‌شوند؛ ولی طراحی شیک با کمترین شلوغ‌کاری حفظ شده است.
  • ۴ خروجی اگزوز در دو طرف عقب خودرو شمایل اسپرت آن را بیشتر می‌کند.

برگ برنده لاماری ایما؛ ابعاد متوسط

نوع بدنه لاماری ایما SUV compact (شاسی‌بلند جمع‌وجور) است که از پرطرف‌دارترین انداز‌های بازار است.

  • فورتینگ تی ۵ ایوو که در ایران لاماری ایما نام‌گذاری شده، کمی بیشتر از ۴/۵ متر طول دارد و حداقل فاصله‌اش با کف زمین ۱۹/۵ سانتی‌متر است.
  • پهنای آن به ۱۸۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن در بیشترین حالت به ۱۶۹ سانتی‌متر می‌رسد.
  • گنجایش ۵ سرنشین را دارد؛ ولی با قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب حجم بسیار بیشتری در اختیار فضای بار قرار می‌گیرد. در حالت عادی اما گنجایش صندوق عقب به ۴۸۰ می‌رسد.

امکانات ایمنی و رفاهی

لاماری با وجود داشتن سقف پانورامیک بعید است محصول موردنظر نسخه پایه T5 باشد. درعین‌حال این امکانات بر اساس کاتالوگ رسمی آرین موتور تعریف شده‌اند.

بیشتر بخوانید: امکانات و آپشن‌های لاماری ایما

با سنسور پارک و دوربین دنده عقب شروع می‌کنیم و به سیستم کمک حرکتی بین خطوط می‌رسیم. سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، رادار پارک، دوربین دید عقب، سیستم کنترل فشار لاستیک، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز، کنترل کشش، برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)، ترمز فعال، ترمز پارک خودکار، دستیار استارت در سربالایی، کنترل سراشیبی و بلوتوث دیگر امکانات این خودروی جدید بازار ایران است.

رینگ آلومینیومی، اتصال صندلی کودک، فرمان چندحالته چرمی، کول باکس و سانروف پانورامیک مجهز به پرده برقی از دیگر ویژگی‌های لاماری SUV است. ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای به کمک کمربند سه نقطه‌ای پیش‌کشنده از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی خودروی مورد بحث است. نهایتاً اینکه لاماری با یک دوربین همواره در حال ثبت وقایع رانندگی است.

منبع: دیوار


۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی

وبلاگ تخصصی لاماری | LAMARI WEBLOG

وبلاگی برای انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به خودروهای لاماری (LAMARI) محصول شرکت آرین پارس موتور

رفع مسئولیت:
اطلاعات ارائه شده در این وبلاگ با توجه و دقت فراوان جمع‌آوری و ارائه می‌گردد اما با اینحال تمام مسئولیت و ریسک استفاده از آنها بر عهده خواننده خواهد بود و نویسندگان این وبلاگ هیچگونه مسئولیتی در قبال عواقب استفاده از آن و هرگونه مشکلی بعدی را بر عهده نمی‌گیرند.
این وبلاگ ارتباطی با شرکت آرین پارس موتور ندارد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها
بایگانی