مقایسه خودروهای لاماری ایما و فونیکس FX پریمیوم
لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم هر دو کراس اوور هایی با رگ و ریشه چینی هستند که طراحی متفاوتی نسبت به دیگر چینیهای بازار دارند. در اینجا به سراغ مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم رفتهایم و میخواهیم برتری و تفاوت لاماری ایما بر فونیکس را مشخص کنیم.
اواخر سال ۱۴۰۰ بود که آرین پارس موتور از لاماری ایما پرده برداشت و این کراس اوور در سال ۱۴۰۱ به بازار آمد. فونیکس FX هم دیماه ۱۴۰۱ در دو نسخه اکسلنت و پرمیوم توسط مدیران خودرو معرفی شد. پس با دو کراس اوور نسبتا جدید بازار طرف هستیم که هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ مشخصات فنی نسبت به دیگر چینی های بازار متمایز هستند. این تمایز باعث شده تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد برای هر دوی این خودروها بالا باشد و قیمتهای نجومیبرای هر دو کراس اوور ثبت شود.
لاماری ایما همان دانگ فنگ T5 Evo از سری فورتینگ است. سری فورتینگ دانگ فنگ خودروهایی مدرن با طراحی خاص را در سبد خود دارد و نامیآشنای برای بازار ما است چراکه سوبا M4 فردا موتورز هم یک MPV از سری فورتینگ است. در مقابل فونیکس FX پرمیوم همان چری اومودا ۵ است که با نشان ایرانیزه شده فونیکس در بازار عرضه میشود. این خودرو هم از جدید ترین محصولات چری به حساب میآید و نام چری هم بیش از هر نشان چینی دیگری برای بازار ما آشناست. هر دو کمپانی از خودروسازان چینی با تیراژ بالا هستند که شرایط فروش و کیفیت نسبتاً خوبی را در بین دیگر چینیها دارند و از همه مهمتر این که هر دو نشان برای بازار ایران آشنا هستند. نکته مهم دیگر این است که با دو محصول مدرن از کمپانی های دانگ فنگ و چری طرف هستیم که به تازگی به بازار چین و دیگر بازار های هدف آمدهاند. در نتیجه میتوان گفت که شرایط برابری را در بحث کمپانیهای مادر داریم.
پیش از هر چیز باید گفت در هر دو خودرو طراحیهایی مدرن و متفاوت را داریم پس بازار هدف این دو خودرو قطعاً مشتریانی هستند که طراحی مدرنتر و متفاوتتر را میخواهند. در قسمت جلوی هر دو کراس اوور چراغ های روشنایی روز را در بالا و به صورت خطی داریم و چراغ های اصلی پایین و در گوشه های سپر قرار دارند. در لاماری ایما جلوپنجره مشکی رنگ روی سپر قرار گرفته است، اما در فونیکس FX طرح یکپارچه جلوپنجره و سپر را داریم که الگوی کهکشانی چری را هم دارد. در کنار شیب سقف در فونیکس FX پرمیوم بیشتر است و همین باعث میشود تا استایل کوپه را در این خودرو داشته باشیم.
رینگهای بزرگتر و خروجیهای اگزوز واقعی در لاماری ایما نسبت به فونیکس FX
در کناره برجستگیهایی را روی گلگیر هر دو خودرو میبینیم اما ارتفاع کمتر فونیکس FX پرمیوم باعث شده تا این کراس اوور پهنتر بنظر برسد اما در واقع عرض لاماری ایما بیشتر است. خطوط طراحی ادامه دهنده خطوط جلو به سمت عقب هستند. رینگهای لاماری ایما ۱۹ اینچی و مشکی رنگ هستند و رینگ های فونیکس FX پرمیوم ۱۸ اینچی و دو رنگ (مشکی-قرمز) طراحی شدهاند. چراغ های عقب در لاماری ایما به هم پیوسته هستند، اما در فونیکس FX پرمیوم، با وجود به هم پیوسته بودن قالب چراغ گرافیک ال ای دی بهم پیوسته را نداریم. در هر دو کراس اوور منبع اگزوز عرضی را در زیر خودرو داریم که در لاماری ایما از این منبع چهار خروجی اگزوز (دوتا دوتا) پایین سپر قرار گرفته و در فونیکس FX پرمیوم دو خروجی اگزوز در زیر خودرو قرار دارد. این یعنی خروجی های اگزوز روی سپر فونیکس FX صرفا جنبه تزئینی دارند و خروجی های اصلی در زیر قرار دارند.
ابعاد بزرگتر و فضای جادارتر لاماری ایما نسبت به فونیکس FX
فونیکس FX پرمیوم ۴,۴۰۰ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض، ۱,۵۸۸ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۶۳۰ میلی متری دارد. در مقابل لاماری ایما ۴,۵۶۵ میلی متر طول، ۱,۸۶۰ میلی متر عرض، ۱,۶۹۰ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۷۱۵ میلی متری دارد. این ابعاد نشان میدهد که لاماری ایما در تمام المان ها خودروی بزرگ تری است و فاصله محوری بیشتر در این خودرو باعث میشود تا فضای بیشتری در کابین این کراس اوور داشته باشیم. در مجموع در نتیجه مقایسه طراحی باید گفت که اگر طالب ابعاد بزرگتر، کابین جادارتر و طراحی سنگینتری هستید انتخاب شما باید لاماری ایما باشد.
موتور قدرتمند با فناوری میتسوبیشی در لاماری ایما نسبت به فونیکس FX
فونیکس FX پرمیوم به پیشرانه ۱/۶ لیتری توربوشارژ TGDi مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر (بین دورهای ۱,۷۵۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد و قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل میشود. در مقابل لاماری ایما مجهز به پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ TGDi است که فناوری میتسوبیشی را در ساخت دارد. این موتور یکی از قوی ترین موتورهای یک و نیم لیتری در چین است که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر (در دور ۱,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد و در این خودرو هم جعبه دنده دوکلاچه تَر انتقال قدرت را به چرخ های جلو انجام میدهد.
کابین باکیفیتتر و سقف پانورامیک در لاماری ایما نسبت به فونیکس FX
همانند آنچه در طراحی بدنه دیده میشد، در کابین هم طراحی متفاوتی در هر دو کراس اوور میبینیم. طراحی کابین لاماری ایما سبک مدرن و جذابی دارد و البته در عین حال ساده است. این الگوی طراحی عیناً در سوبا M4 هم بکار رفته و بنظر میرسد دانگ فنگ بازخورد خوبی از این نوع طراحی داشته است. در مقابل طراحی فونیکس FX هم با آنچه در دیگر محصولات چری دیده بودیم متفاوت است و مدرنتر طراحی شده است، اما کیفیت متریال در لاماری ایما به مراتب بالاتر است. در هر دو کراس اوور امکاناتی نظیر سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، صفحه نمایش لمسی مرکزی، کلاستر دیجیتال، صندلی برقی راننده، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم پاکسازی هوای کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم پایش میزان باد تایرها، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، دوربین ثبت وقایع و کول باکس را داریم. لاماری ایما شیشه دودی عقب و سقف پانارومیک هم دارد که این دو آپشن در فونیکس FX پرمیوم دیده نمیشود. با این تفاصیل فونیکس FX پرمیوم پر آپشنتر از لاماری ایما است و البته قیمت بالاتری هم به هیمن واسطه دارد. البته اگر از جمله افرادی هستید که کیفیت متریال داخلی برایتان مهمتر از انبوه آپشن است، باید سراغ لاماری ایما بروید.
منبع: اسببخار با خلاصهسازی
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.