آرش راهبر | بعد از رونمایی از کراساوور لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور که در میانه زمستان سال گذشته (۱۴۰۰) برگزار شد، رسانهها و علاقمندان حوزه خودرو منتظر اولین تصاویر در حال حرکت و آزمایش این شاسی بلند متوسط بودند. انتظارها کوتاه شد و بالاخره روز سه شنبه هفدهم اسفند (سال ۱۴۰۰) و در میانه شلوغیهای آخر سال، لاماری ایما در اختیار خبرنگاران فعال در حوزه خودرو قرار گرفت تا با حواس پنجگانه خود ارتباط بیشتری با این خودرو برقرار کنند. وعده ما در پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی بود و یک عصر ابری…
لاماری، دانگفنگ شش دانگ
معرفی لاماری ایما به معنی بازگشت آرین موتور به عرصه خودروسازی در ایران است و این شرکت البته نام برگزیده خود را بر روی محصول جدید قرار داده تا تولید و ساخت آن در شهر خمین، رنگ و بوی قویتری از صنعت داشته باشد.
لاماری ایما در اصل دانگفنگ فورثینگ تی فایو اوو (Dongfeng Forthing T5 EVO) است که در چین تولید شده و به نظر از محصولات برتر این خودروساز چینی است. با شنیدن عنوان EVO احتمالا یاد محصول ممتاز کمپانی میتسوبیشی خواهید افتاد که نماد خودروهای اسپرت و بسیار جنگجوی آن خودروساز ژاپنی بوده است. البته خواهیم دید که این خودرو نیز چندان با میتسوبیشی غریبه نیست.
بررسی لاماری ایما؛ چشمگیر در نگاه اول
با توجه به امکانات محدود در ایران برای برگزاری تستهای حرفهای، پیست آزادی همچنان بهترین مکان برای سواری بر خودروهایی است که قصد دارند وارد بازار پرماجرای ایران شوند. لاماری ایما هم در همان مسیری که هزار سال است خودروهای مسابقهای در آن تاختهاند به میدان رفت تا در این مسیر آشنا قابلیتهای دینامیکی خود را به نمایش بگذارد.
در ابتدای تست و بررسی لاماری ایما و ورود به محوطه پیست، دو دستگاه از لاماری ایما به رنگهای سبز و مشکی متالیک خودنمایی میکردند که با توجه به آفتاب گاه و بیگاه و کمرمق زمستانی نیز جلوه خاصی داشتند.
طراحی بیرونی لاماری ایما در کنار برخی مشابهتها با هیوندای کونا، در کل به نمونههای اروپایی شبیه است و با اینکه در اصل یک شاسیبلند متوسط دیفرانسیل جلو است اما به خاطر فرم جلو پنجره و متورم بودن گلگیرها، بیننده را به یک رانندگی اسپرتی و تهاجمی دعوت میکند.
دو خودرو آزمایشی با رنگ تیره متالیک موجود در پیست آزادی البته نمونههایی هستند که از چین آمدهاند و در ماههای اخیر بارها به عنوان خودروی آزمایشی در حرکت بودهاند با این حال احساس خستگی و واماندگی در آنها دیده نمیشود. جالب است که فرم طراحی لاماری ایما به گونهای است که رنگ سفید و روشن نیز به آن میآید و زیبا به نظر میرسد.
تست رانندگی لاماری ایما؛ ابروها چشمک میزنند!
مسیر پیست آزادی برای سواری و تست کوتاهمدت لاماری ایما تنها با دو تغییر کوچک و ساختن یک پیچ اس شکل نسبت به حالت عادی آن طراحی شده و هر راننده میتواند دو دور با خودرو بزند. هر چند این فرصت چند دقیقهای، کوتاه و اندک به نظر میرسد اما باید آن را مدیریت کرد.
استراتژی ما به این شکل بود که تصمیم گرفتیم دور اول را با سرعت شهری برانیم و دور دوم شتاب و سرعت بیشتری را چاشنی کار کنیم تا نتایج دقیقتری از تست و بررسی لاماری ایما داشته باشیم. اهرم تعویض دنده لاماری حالت مکعبی دارد و شبیه به مرسدس بنز است.
پیرامون اهرم نیز خلوت و پاکیزه است و از شلوغی کلیدها و کنترلرها خبری نیست. گیربکس حالت تیپترونیک ندارد و خودش قصد دارد همه امور را به دست بگیرد.
با آزاد کردن ترمز دستی برقی و فشردن پدال گاز خیلی زود متوجه تفاوت نیروی موتور نسبت به خودروهای مشابه در بازار میشویم و شتاب قابل توجه لاماری در پیچ بزرگ باعث میشود قرار قبلیمان را فراموش کنیم و ناخودآگاه سرعت را به بالای ۱۱۰ کیلومتر برسانیم. سرعتسنج دیجیتالی خوانا و سریع است و فرمان هم کاملا توی دست. پیچ دوم پیست یا همان شیکان بزرگ را از بیرون دور میزنم و یک ترمز کوتاه برای باقیماندن در ریسینگ لاین کافی است.
ترمز لاماری البته خیلی قوی نیست و شاید فشارهایی که همکاران قبلی در دورهای پیشین به کالیپرها و دیسکهای چهارگانه آوردهاند هم در این ماجرا بیتاثیر نباشد. موتور چهار سیلندر ۱/۵ لیتری توربوشارژ و ۱۹۵ اسبی که اصالتا ساخته میتسوبیشی است با گیربکس ۷ سرعته و دوکلاچه گتراگ هماهنگ است و به قول معروف هیچ یک بر دیگری زور نیست.
بر خلاف برخی از خودروهای رقیب که در پیچهای تیز محور جلوشان در میرود، لاماری ایما دچار کمفرمانی نمیشود و تقریبا در در مسیر باقی میماند و فرمان از دست در نمیرود. به هر حال این خودرو در زمره بلندقدها قرار دارد و انتظاری از آن نیست که مثل یک سدان در پیچها به زمین بچسبد. حتی با اینکه برخی از خبرنگاران حاضر در تست سعی کردند پیچها را با فشار زیاد رد کنند اما ماشین بادی رول نشد یا چهار ستون اتاق به هم نریخت.
در عین حال سیستم کنترل پایداری لاماری در طول تست فعال بود و تقریبا بعد از هر پیچ تندی، چراغهای ابرویی که عملکرد دوگانه دارد به حالت فلاشر کار کرد تا به نوعی به راننده هشدار دهد. در کل سیستم کنترل پایداری در لاماری عملکرد قابل قبولی داشت و هر از گاهی در پیچها با صدایی که شبیه «خِرت خِرت» بود فعالیتش را به سمع راننده میرساند.
شکر خدا در ایران چیزی به نام تست گوزن هم نداریم وگرنه در مورد آزمایش فنی لاماری که لوگوی آن «گوزن» است دچار تناقض جالبی میشدیم! اینکه خودروی گوزن نشان در تست گوزن چه عملکردی دارد سوال جالبی است اما به هر حال ما در حالی که تست گوزن را انجام ندادیم داشتیم گوزن را هم تست میکردیم! خلاصه اینکه اگر چنین تستی بود ماجرا حسابی «گوزن در گوزن» میشد!
اتاق جادار لاماری ایما
در تست و بررسی لاماری ایما باید به داخل کابین هم پرداخت. فضای داخلی لاماری ایما نیز به میل طراحان امروزی نزدیک است و طراحان داخلی تصمیم گرفتهاند کنترل بیشتر ادوات و ابزارکها را در صفحه مانیتور بزرگ و پنل میانی جای دهند تا داشبورد خلوت و پاکیزه باشد. دریچههای ورودی هوا از سیستم تهویه، شبیه گردیهای مرسدس بنز هستند و روی داشبورد هم یک بافت فلزی منقوش همچنان حالت اسپرتی را به سرنشین القا میکند و از تجمل و چوب و چرم خبری نیست.
صندلیها هم برای افراد سر وزن مناسب است اما برای آنهایی که چاق یا درشتاندام هستند ممکن است کمی کوچک باشد. البته صندلیهای عقب هم از نظر جای پا و هم از نظر دسترسی به سیستم تهویه مناسب هستند و پنجرههای کوچک نیز احساس امنیت بیشتری به سرنشینان صندلی عقب میدهد. فضای بار هم قابل قبول است و با جمع شدن صندلی عقب بیشتر هم میشود.
کراساوور خوشچهره لاماری در تیپ پایه به استارت دکمه ای، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالته، دوربین ثبت وقایع، دوربین و سنسور پارک عقب، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، دسته دنده الکتریکی، نمایشگر دیجیتال و یک پارچه با مالتی مدیا، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو و… مجهز است.
در نسخه فول آپشن لاماری ایما نیز قرار است امکانات بیشتری مانند رادار خطی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو، درِ صندوق عقب برقی و… ارائه شود.
در کل لاماری ایما در مقام یک مدعی وارد بازار ایران شده و به نظر حرفهای زیادی برای گفتن در بخش خودروهای مونتاژی و کلاس شاسیبلند دیفرانسیل جلو شهری خواهد داشت.
منبع: بلاگ دیوار
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.